Spitzenleistung

Bei Espa­ce­net1 bin ich auf das Patent WO2014157731 (A1) („Mecha­ni­cal Pen­cil”) des japa­ni­schen Her­stel­lers Koto­buki & Co., Ltd.2 auf­merk­sam gewor­den. In der Zusam­men­fas­sung heißt es:

The pre­sent inven­tion pro­vi­des a mecha­ni­cal pen­cil that can rotate a lead by an appro­priate rota­tio­nal angle in accordance with the pres­sure applied to said mecha­ni­cal pencil.

Wenn ich das rich­tig ver­stehe, han­delt es sich hier um eine Vari­ante der Tech­nik, die beim Kuru Toga3 von Mitsu­bi­shi zum Ein­satz kommt. Die Mine in die­sem Druck­blei­stift wird nach jedem Papier­kon­takt leicht gedreht, um eine gleich­mä­ßige Abnut­zung zu erzie­len. Wäh­rend jedoch der Dreh­win­kel beim Kuru Toga kon­stant ist, so hängt er bei die­ser Erfin­dung vom Schreib­druck ab, d. h. die Mine wird um so mehr gedreht, je stär­ker der Druck ist4. – Diese Tech­nik ist nur bei sol­chen Schrift­s­y­te­men und Schreib­sti­len nütz­lich, bei denen der Stift oft ange­ho­ben und abge­setzt wird (also z. B. im Japa­ni­schen oder bei Druck­buch­sta­ben); bei der hier übli­chen Schreib­schrift kann er sein Poten­tial nicht voll ausspielen.

Spitzenleistung

Diese Zeich­nung aus der Patent­schrift ist hier mehr Deko­ra­tion als Infor­ma­tion, denn bis auf die Zusam­men­fas­sung ist das Patent­do­ku­ment auf Japa­nisch, so dass mir der genaue Blick auf die Funk­ti­ons­weise lei­der ver­wehrt bleibt.

  1. Eine kleine Ein­füh­rung zur Nut­zung von Espa­ce­net gibt es unter „Blick in die Zukunft“.
  2. Zu Koto­buki siehe „The Mys­te­rious Koto­buki“ bei Dave’s Mecha­ni­cal Pen­cils.
  3. Wenn ich rich­tig infor­miert bin, liegt dem Kuru Toga das Patent JP4240417 (B2) aus dem Jahr 2006 zugrunde. – Koto­buki hat sich bereits 2008 mit dem Patent JP2010120204 (A) eine Tech­nik zur Minen­dre­hung gesi­chert, und Pen­tel war 2010 mit Ähn­li­chem befasst, wie das Patent JP2011173343 (A) belegt.
  4. Ganz spon­tan dachte ich, dass es viel­leicht sinn­voll wäre, das Maß der Dre­hung ein­stel­len zu kön­nen, da sich eine wei­che Mine bei glei­chem Schreib­druck stär­ker abschreibt als eine harte und so auch mehr gedreht wer­den muss.

7 Kommentare zu „Spitzenleistung“

  1. Inte­res­t­ing story on a new tech­ni­cal fea­ture for mecha­ni­cal pen­cils. Thank you for sha­ring it with us. I won­der which major brand will intro­duce this novelty to the sta­tio­nery world. By the way: Koto­buki has a web­site of its own: http://www.koto-com.co.jp .

  2. It is indeed inte­res­t­ing, and I too won­der who will offer such a pen­cil. – Thank you for the link! (I have sear­ched for Koto­buki but since there quite a few com­pa­nies with that name I wasn’t lucky.) They also list their „major tra­ding part­ners“ which include Kokuyo, Sakura, Zebra, Tom­bow, Pilot, Mitsu­bi­shi, Pen­tel, Cross, Sand­ford, Par­ker, Water­man, BIC, Staedt­ler and Faber-Castell. This may explain the striking simi­la­ri­ties of some mecha­ni­cal pen­cils from dif­fe­rent manufacturers …

  3. Yes, all of the major brands seem to source (part of) their pro­ducts from them. This com­pany might be the Ger­man chan­nel to sell Koto­buki: http://penac-writing.de/products/ . They offer a wide range. Since Koto­buki do not name it on their own web­site, Penac could be their own brand or clo­sely lin­ked to Kotobuki.

  4. As far as I know Penac is a brand (the only) of Koto­buki. – Koto­buki seems to be very secre­tive so I was sur­pri­sed to see a list of their cus­to­mers. By the way, ano­ther manu­fac­tu­rer – most likely the num­ber two – of mecha­ni­cal pen­cil com­pon­ents is Ohhira. I have visi­ted them on the Paper­world 2011 and 2012 and was supri­sed to find only a very small stand which size was abso­lut­ely dispro­portionate to the company’s importance.

  5. Remar­kable! The Japa­nese lan­guage ver­sion of the Ohhira-site also names its cli­ents: Ito-ya, Mitsu­bi­shi, Auto, Pilot and affi­lia­tes, Pen­tel, Sailor Pen, Staedt­ler Japan, Tom­bow, Caran d’Ache, San­ford (Par­ker, Water­man), Schwan Sta­bilo and Staedt­ler Mars. Maybe even Ohhira and Koto­buki inter­ch­ange parts to one ano­ther. Who is mastering/directing the big plan? Well, these are, of course, trade secrets, just tick­ling our minds.

  6. This is indeed remar­kable! I am sur­pri­sed that Ohhira list their cus­to­mers too. Maybe Koto­buki and Ohhira also share pro­duc­tion faci­li­ties or coope­rate in their rese­arch … – Ano­ther big player be­sides these two is Uch­ida who also works as an OEM (as far as I know). I would really like to know more about the whole struc­ture! – Do you know the docu­ment „Japan and the Mecha­ni­cal Pen­cil“ by Jen Gregory?

  7. Pingback: Disappointed with the Kuru Toga – again | Bleistift

Kommentar verfassen

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. – Die Angabe von Name, E-Mail und Website ist freiwillig.

Nach oben scrollen