LYRA COLORSTRIPE

LYRA COLORSTRIPE

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Einen außer­ge­wöhn­li­chen Farb­stift, den COLORSTRIPE, stellte LYRA auf der Paper­world 2009 in Frank­furt am Main vor. Das in mehr­fa­cher Hin­sicht her­aus­ra­gende Merk­mal die­ses unge­wöhn­li­chen, drei­flä­chi­gen Stifts ist seine groß­zü­gig dimen­sio­nierte Mine, die nicht – wie sonst üblich – zen­triert im Holz liegt, son­dern bis an den Rand geführt wurde und damit, schaut man auf den Quer­schnitt, ähn­lich einem Docht im Holz sitzt.

LYRA COLORSTRIPE

4 der 16 Far­ben des LYRA COLORSTRIPE

Dadurch erge­ben sich einige Beson­der­hei­ten. Eine far­bige Lackie­rung zur Iden­ti­fi­ka­tion des Stifts kann ent­fal­len, und so schützt ledig­lich eine trans­pa­rente Lackie­rung das schwarz durch­ge­färbte Holz der Weymouth-Kiefer, wodurch es beson­ders gut zur Gel­tung kommt. Die­ser Lack sorgt auch dafür, dass die her­aus­ste­hende Kante der Mine nicht auf die Hand abfärbt.

LYRA COLORSTRIPE

Wei­tere Vor­teile die­ser Form bestehen in der brei­ten Flanke an der Spitze, die das groß­flä­chige Malen und Schraf­fie­ren erleich­tert, sowie der grö­ße­ren Minen­menge – mit einem Quer­schnitt von etwa 15,3 mm² liegt sie 21% über der eines her­kömm­li­chen Farb­stifts mit einem Minen­durch­mes­ser von 4 mm und sorgt damit auch für ein mit 7 g über­durch­schnitt­lich hohes Gewicht des Stifts.

LYRA COLORSTRIPE

Der sil­ber­graue Auf­druck des COLORSTRIPE ist aus­führ­lich, aber wohl­tu­end schlicht. Auf kon­kur­rie­rende Farb­ak­zente wurde ver­zich­tet, und wenn ich mich nicht täu­sche, kam für den Pro­dukt­na­men die her­vor­ra­gende Euro­stile von Aldo Nova­rese aus dem Jahr 1962 zum Ein­satz, die sich in mei­nen Augen hier ganz beson­ders gut macht.

LYRA COLORSTRIPE

Gespitzt mit dem Hand­spit­zer „Dizi“ von V-15 …

Der COLORSTRIPE ist mit knapp 9 mm recht dick und passt daher nicht in für Blei­stifte gedachte Spit­zer. Spitz­ma­schi­nen wie die Dahle 155 (die jedoch lei­der den Schaft beschä­digt) und Mehr­fach­spit­zer – hier der „Dizi“ von V-15 – brin­gen den Farb­stift gut in Form, auch wenn es mir mit letz­te­rem nicht gelun­gen ist, einen exakt axi­al­sym­me­tri­schen Konus zu formen.

LYRA COLORSTRIPE

… und der Spitz­ma­schine Dahle 155

Benutzt habe ich bis jetzt nur den blauen Stift, und die­ser hatte eine bruch­sta­bile, sau­ber schrei­bende Mine mit kräf­ti­ger Fär­bung – eine wahre Pracht!

Neben den 16 Ein­zel­far­ben des in Deutsch­land her­ge­stell­ten COLORSTRIPE gibt es fünf im Design abge­stimmte Dosen­spit­zer sowie Kar­ton­etuis mit 8 und 16 Far­ben, die einen Kunst­stoff­spit­zer ent­hal­ten; mehr dazu fin­det sich auf der Web­site die­ses Farb­stifts. Die unver­bind­li­che Preis­emp­feh­lung beträgt 1,70 € für einen ein­zel­nen Stift sowie den Dosen­spit­zer, und die Sets kom­men für 13,60 € (8er) bzw. 27,20 € (16er) in den Han­del (den in die­sen bei­den Sets ent­hal­te­nen Spit­zer gibt es nicht ein­zeln). Laut Anga­ben des Her­stel­lers ist die COLORSTRIPE-Serie ab April erhältlich.

Die Agen­tur for­mi­da­ble, von der auch das Design für den GROOVE stammt, erhielt für die Gestal­tung des sehr anspre­chen­den COLORSTRIPE den iF pro­duct design award 2009.

13 Kommentare zu „LYRA COLORSTRIPE“

  1. die sehen „in echt“ ja genauso gut aus wie auf pro­dukt­bil­dern. sehr schön.
    da macht das in-der-stadt-mal-nachsehen-ob-es-xy-schon-gibt-spiel im märz/april ja dann rich­tig spaß.
    ich freu mich drauf!

  2. Auf diese Farb­stifte bin ich eben­falls gespannt, wäre ein tol­les Geschenk für meine Töch­ter zu Ostern.

    Eurostyle schein mir kor­rekt zu sein, Bold Exten­ded und Exten­ded, dezent spa­tio­niert; schon erstaun­lich, wie modern sie wirkt mit ihren 47 Jah­ren, da zeigt sich eine erstaun­li­che schöp­fe­ri­sche Kraft, die auch den dama­li­gen „Zeit­geist“ über­dau­erte und noch heute ohne jeg­li­ches „Retro“-Gefühl sehr anspre­chend ist.

    NB: Gibt es Neu­ig­kei­ten zum Blift?

  3. @viola: Die sehen nicht nur gut aus, son­dern fas­sen sich auch gut an ;-) Auch ich freue mich drauf – wenigs­tens das kleine Set muss ins Haus.

    @Frank: Die Euro­stile wirkt in der Tat immer noch modern und gar nicht abge­nutzt, was jedoch sicher auch daran liegt, dass sie nicht im Über­maß ein­ge­setzt wurde (wie z. B. die Rotis).

    Was den Blift angeht, so schiebe ich die Über­ar­bei­tung des Arti­kels stän­dig vor mir her, da ich mich immer von etwas ande­rem ablen­ken lasse ;-) Ich hatte jedoch das Glück, noch etwas Mate­rial (Prospekt-Scans und alte Blifte) sowie inter­es­sante Infor­ma­tio­nen zu bekom­men, und ein paar alte Ultra-Pens von Geha, für die Kreu­zer OEM war, konnte ich eben­falls auf­trei­ben – ich hoffe also, mit der Über­ar­bei­tung etwas bie­ten zu können.

  4. This is my first com­ment on „Lexi­ka­li­ker“, i’m an usual rea­der and this as been a great refe­rence to me, i’m always loo­king for new posts. Alt­hough i can’t read Ger­man, i’ve been using „Yahoo! Babel Fish – Text Trans­la­tion“, this allows me to read this won­der­ful blog. The trans­la­tion pro­vi­ded by the soft­ware is not that accu­rate and many things are lost in the pro­cess, it’s good enough for me to under­stand almost ever­ything that is writ­ten though.
    Now, back to what made me start wri­ting this com­ment, the „Lyra Color­stripe“ pen­cils! I can­not „speak“ for my own expe­ri­ence as i have never seen or tried one of these, hope­fully i’ll be able to do it in a cou­ple of mon­ths from now. They really look great, in my opi­nion this is one of the best loo­king pen­cils i have ever seen, i also believe they are very well made, after all it’s a „LYRA“. The color range avail­able is to small though, only 16 colors, this is not an „Artists Qua­lity“ pro­duct (by that i mean pro­fes­sio­nal) for sure. On most pro­fes­sio­nal colo­red pen­cils i know (the bet­ter ones), the lead con­tains bee’s wax, that gives a tex­ture very simi­lar to oil pas­tels allowing won­der­ful color blen­ding and a lumi­no­sity that is impos­si­ble to obtain with other pen­cils, again, i can­not tell if this is the case with the „Color­stripe“. The recom­men­ded price (per unit) €1.70 is a bit much for a „School“ pen­cil, this alone would place it in a pro­fes­sio­nal cathe­gory, on the other hand we are loo­king at a very dif­fe­rent pro­duct, the lead core is much thi­c­ker than usual, maybe the dou­ble size of a „nor­mal“ pen­cil. I guess the manu­fac­tu­ring pro­cess for the „Color­stripe“ being so dif­fe­rent makes them more expen­sive than average color pen­cils. Still, jud­ging only for what i have read about it and for what i saw, i think we are loo­king at a won­der­full pen­cil that soon will have a legion of fans around the world. If this is in fact a „School“ pen­cil it seems to be a very good one. Also, it would be really some­thing if „Lyra“ would expand the color range and made a pro­fes­sio­nal ver­sion of this pro­duct, it would be a win­ner for sure.

    Best regards,
    Ricardo.

  5. Hello Ricardo, thank you for your detailed and com­pe­tent com­ment which surely qua­li­fies for being the lon­gest in that web­log so far :-)

    As far as I can tell (I am not an expert) they are indeed well-made. At first I had my doubts con­cer­ning the bond bet­ween lead and wood because the pen­cil is not axi­ally sym­metric, espe­cially when using a manual shar­pe­ner. But I was wrong – there were no pro­blems (except the small one men­tio­ned above which could also have been casued by the sharpener).

    You’re right: The colour range limits the artist’s use of the COLORSTRIPE but I wouldn’t be sur­pri­sed if the range would be exten­ded after a period with satisfy­ing sales figu­res. By the way, one or two gra­phit vari­ants would also be very nice.

    Unfor­tu­n­a­tely I don’t have any infor­ma­tion about the lead’s com­po­si­tion. A quick test has shown that the blue COLORSTRIPE is very simi­lar to the one of the LYRA Super FERBY DUO, and as far as I know that pen­cil doesn’t con­tain bee’s wax.

    In most cases the retail price is below the recom­men­ded price – at least in Ger­many – so I expect the COLORSTRIPE to be avail­able for less than 1.70 Euro each (but time will tell).

  6. Not really a user of colo­red pen­cils, I kind of pre­fer my drawing work -and my pho­tos in black and white, but I couldn’t help mys­elf fal­ling in love with the design of these pencils!

    They look incredible!

    Been loo­king for them on the inter­net, but it seems they have been dis­con­ti­nued. When asking around, many people were aware of them, but those doing pro­fes­sio­nal work com­men­ted the same as Ricardo, 16 colors is too short a palette for them. Also read some­where that Lyra’s own pro­fes­sio­nal lin­eup was vastly bet­ter in terms of pig­men­ta­tion and over­all per­for­mance. Are these Color­stri­pes still made in Germany?

    Still, just pla­ced an order on eBay for them. Gotta see this beau­ti­ful design in the flesh!

  7. I’m happy to hear that you like this pen­cil. – As far as I know they are dis­con­ti­nued. – If I remem­ber cor­rectly there were some issues when shar­pe­ning them because they aren’t rota­tio­nally sym­metric (I have used mine only briefly and without pro­blems so I can’t com­ment on that).

  8. Doing some rese­arch, seems these pen­cils were quite fla­wed. One issue had to do with the design its­elf. Turns out the core sepa­ra­ted from the wood case at some point or ano­t­her. Appar­ently the glued sur­face wasn’t able to hold the lead when the pen­cils got shor­ter, but on some occa­si­ons this even hap­pened to brand new pen­cils too.

    The other issue as you poin­ted out had to do with the wood brea­king apart when shar­pe­ning the pencils.

    The odd thing is that they still appear for sale as sets of 3, 8, and 16 on the Lyra’s 2017 German/ Euro catalog.

    Have you seen or used the sti­li­zed shar­pe­ner that was sold in several colors along them?

  9. The Color­stripe looks very nice, and over­all it is well made. The design, howe­ver, is pro­ble­ma­tic – at some point during shar­pe­ning the radial force by the shar­pe­ner pulls apart wood and lead and puts the glu­eing to the test. At ano­t­her point a shea­ring is at work, and this isn’t good for the glu­eing eit­her. It’s a beau­ti­ful pen­cil but most likely the desi­gners have out­vo­ted the engineers.

    I didn’t know that it is still avail­able – thank you for the detail.

    If I remem­ber cor­rectly I have such a shar­pe­ner but I6#39;ll have to look.

  10. Once upon a time, the thin­king was Ger­man com­pa­nies used to over-engineer their pro­ducts. Seems that is not the case anymore.

    Where did we all did a turn for the worst regar­ding qua­lity, lon­ge­vity and reliability?

  11. I won’t rule out the pos­si­bi­lity that the Color­stripe is a result of some kind of over-engineering. The too­ling for these pen­cils is most likely very cle­ver, and I can ima­gine that it took LYRA a while to get the desi­red result. Howe­ver, it tur­ned out that this pen­cil is not very sui­ta­ble for ever­y­day use but more a designer’s item.

    For­tu­n­a­tely not all did that turn ;-)

  12. Well my dear friend, I’ve just got my 8-color set a few hours ago!

    So, if you don’t mind, here are my first impressions:

    The card­board box seems a little off on a color set of this price. My Chinese-made Bryun­zeel Design Gra­phite pen­cils put this box to shame.

    The remova­ble plastic tray is a wel­come detail.

    The inclu­ded shar­pe­ner is pretty sturdy and I like the Lyra bran­ding. Also like the Eisen logo on the back. Pro­duct honesty is rare these days!

    The colors are dif­fi­cult to pull out of the tray when inside the card­board. Which, if you don’t rea­lize it’s pull­able, might result in damage to your colors.

    The red color has a core that is kind of crumb­ling. I did only pul­led it out of the tray and this resul­ted in a tiny bit of color fal­ling down.

    The black wood bodies have stains on many of them.

    The mar­kings are well done, except for my gold color which has the Lyra logo dis­tor­ted by overprinting.

    So do I like them? Hell yes! They look beau­ti­ful and pretty avant-garde and the con­trast bet­ween the red, yel­low, gold and sil­ver and their black bodies is visually arresting.

    I pro­bably won’t use them, but I will cer­tainly find a way to dis­play them in all their design glory. Guess design won over func­tion. But aren’t all exo­tic cars just like that too?

  13. Thank you for that detail­led account! I don’t have a box but only some indi­vi­dual pen­cils so I am sur­pri­sed to hear that the card­board box is a little off. It’s great to hear that you like them des­pite the shortcomings!

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