Werbung für ihre STABILO Kopier- und Tintenstifte machte die Schwan-Bleistiftfabrik im Jahr 1940 mit diesem Faltblatt.
Sind Kopier-, Tinten- und Farbstifte tropischen Umgebungsbedingungen ausgesetzt, können deren Minen Wasser anziehen und die Holzhülle sprengen; trocknen die Minen aus, können sie schrumpfen und dann zu locker sitzen oder gar zerbrechen1. Dies schränkt den Gebrauch solcher Stifte in tropischen Ländern stark ein. So haben die Hersteller mit verschiedenen Binde- und Lösungsmitteln experimentiert, doch erst die Schwan-Bleistiftfabrik fand ein Verfahren zur Fertigung tropenfester Minen. Dabei wurden Kautschuk oder Kautschuk enthaltende Mischungen, Kunstharze und Cellulosederivate als Bindemittel genutzt, die in organischen Lösungsmitteln gelöst waren. Dieses „Verfahren zur Herstellung von tropenfesten Schreibstiftminen“ wurde am 25. November 1930 angemeldet, am 21. Juni 1940 unter der Nummer 692556 veröffentlicht und im hier beworbenen Cellomin-Tintenstift umgesetzt. – Mit dem „Verfahren zur Herstellung von Schreibstiftminen“ (Nr. 750342) gab es wenige Jahre später einen Zusatz zu diesem Patent. Er beschreibt die Verwendung von Celluloseäther als Bindemittel, der den Vorteil hat, die Farbstoffe nicht zu verfärben und eine außerordentlich hohe Biegefestigkeit aufzuweisen.
Der STABILO Cellomin kam 1939 auf den Markt und war der erste Stift, der das im April 1938 eingetragene Schwan-Auge trug2. Ich vermute, dass der Name „Cellomin“ ebenfalls geschützt war, kann aber im DPMAregister keinen Eintrag mehr finden3.
Besonders reizvoll finde ich die große Innenseite des Faltblatts, auf der die Einsatzmöglichkeiten und die Vorzüge der Kopier- und Tintenstifte detailliert präsentiert werden.
Für dieses Faltblatt hat man beträchtlichen Aufwand getrieben!
- Bleistifte sind davon nicht betroffen, denn deren Minen sind gebrannt und wasserunlöslich gebunden.↩
- Die Wortmarke „Schwan“ wurde bereits 1896 registriert und ist eine der ältesten Marken für Schreibgeräte.↩
- Die Marke „Stabilo“, später Bestandteil des Firmennamens, wurde 1926 eingetragen.↩



Zum Thema Farb-Stifte und Feuchtigkeit kann ich eigene Erfahrungen beitragen:
In die Kartentaschen der Bundeswehr gehörten u.a. drei Farbstifte zum Eintragen auf den Karten:
blau für die eigene Truppe
rot für den bösen Feind
grün für Sperren.
Wenn man gerade bei den Herbstmanövern mehrere Tage bei Regenwetter im Wald unterwegs war, zog auch die Kartentasche irgendwann Feuchtigkeit. Oft wurde dann nach Übungsende die Tasche noch flüchtig abgewischt, aber nicht ausgeräumt und in den meist gut geheizten Materiallagerräumen einfach ins Regal gelegt. Bei der nächsten Übung wurde die Tasche wieder aus dem Regal gezogen, oft waren dann die feucht gewordenen Stifte bröckelig geworden oder die Minen waren nach den Trocknen geschrumpft und saßen nur noch locker im Holz.
Danke für diese Details! Man muss sich also nicht in den Tropen aufhalten, um diese Probleme mit Farbminen zu haben.
Sehr interessant finde ich auch die Verwendung der Farbe Grün – bei meiner Beschäftigung mit Landkartenstiften habe ich nicht davon gehört.
Bei der Bundeswehr gab es eine Zentrale Dienstvorschrift ZDv 1/11 „Taktische Zeichen“, die in der Nr. 204 die Verwendung von Farben grundsätzlich regelte:
BLAU und/oder SCHWARZ für die eigene Lage. Bei Verwendung beider Farben galt:
SCHWARZ = Ausgangslage
BLAU = Lageentwicklung
ROT = Feindlage
GELB = Einsatz eigener A-Waffen (Atomwaffen) und feindlicher ABC-Einsatz (ABC – Atomare, biologische, chemische Waffen)
GRÜN = eigene und feindliche Sperren (Minensperren, Drahtsperren) und Zerstörungen (z.B. Straßen- und Brückensprengungen).
Klassische Farbstifte wurden vor allem auf den unteren Führungsebenen (Gruppe, Zug) verwendet, weil hier das Hantieren mit folienüberzogenen Karten und den dazu nötigen Folienstiften etwas problematisch und unhandlich war.
Bei der Nationalen Volksarmee dagegen wurde selbst auf höheren Führungsebenen noch mit Farbstiften auf der Karte gearbeitet und dann entweder radiert (was den oft auf minderwertigen Papier gedruckten NVA-Karten nicht unbedingt bekam) oder es wurden farbige Kreidestifte eingesetzt, die aber wiederum andere Nachteile hatten. Auch diese unterschiedliche „Philosophie“ der Kartenarbeit habe ich 1991 bei der Übernahme der NVA noch selbst erlebt.
Auch das finde ich sehr interessant – danke für diese Informationen!
Ich habe ein altes und ein neueres Set Saxonia Taktik-Farbstifte der Karl Knobloch KG, die in Steinigtwolmsdorf außer Holzwaren von 1949 bis 1990 Blei-, Farb- und Kopierstifte hergestellt hat. Die Sets enthalten je zwei blaue und rote sowie einen gelben, grünen, braunen und schwarzen Farbstift und tragen eine Preisangabe in MDN (Mark der Deutschen Notenbank, 1964–1967); das neuere zusätzlich EVP (also 1965–1967). Die Stifte schreiben kreidig. Kamen diese bei der NVA zum Einsatz? Und: War die Verwendung der Farbe Braun dort geregelt?
Ja, das sind Stifte, wie sie bei der NVA verwendet wurden. Für die Farbe Braun ist mir keine vorgeschriebene Verwendung bekannt.
Danke für die Bestätigung!
Just found out that an old (WWII-production) German copier pencil I own had its core shrunk inside the wood, so I guess they didn’t make use fo Stabilo’s patent, LOL. Also found that I own many German and a couple American copier and ink pencils. I was under the impression that only the earliest examples had aniline on them, but now I found that pretty much all copier and some ink pencils fom before the 50’s had this toxic component on them.
By any chance, do you happen to know if J.S Staedtler Tinten Bleistift’s had aniline on them? I have one that has a dipped end and its the only one that is like that. All the other ink and copier pencils I own have clear cut ends on both sides when not sharpened. That is making me assume it is not toxic, but am not that sure. BTW do you have Kopier and Tinten pencils in your collection? If so, how do you store them?
Oh! The lead in this old copying pencil must have dried out and shrunk. It’s great to heard that you have some old copying and ink pencils! May I ask which ones they are?
Aniline dye was much longer in use for copying pencils. As far as I know Faber-Castell’s copying pencils contained it until 1992, and in the following year they stopped using the scales as their logo so a copying pencils with the scales was most likely manufactured using the old recipe. I’m pretty sure that the ink pencils from STAEDTLER contained aniline too. – Yes, I also have several copying and ink pencils and store them in the same way as graphite pencils. So far I haven’t had any problems with it but perhaps I should take this opportunity to check it again ;-)
Sure, here’s the list of my pencils:
J.S. Staedtler Tradition 401 Medium ink pencil (it’s written in English)
Lyra Lyrato 077-77 Cop. 2=B
A.W. Faber Goldfaber 4000 Cop. HB=2 1/2
J.S. Staedtler Glisoschrom 0415 Normal (this one has the lead core shrunk and the wood is quite red, not sure if its due to ink contamination.
J.S Staedtler Tradition 403 Blau Kopier Stift
J.S. Staedtler Kosmos 6571 Tintenstift Ceder
Universal Kopierstift (this is a small pencil that came with a cardboard cap and that shows ink residue around the point and top
J.S. Staedtler Mars 2969 Lila Feinster Kopierstift
Eagle Mirado 803 Duro Tinta
I decided to put them on a perforated zip-lock bag inside the wood box where I store all my vintage European pencils.
Thank you for the list! There are a couple of classics among them.
Regarding the “Glisoschrom”: Do you mean “Glasochrom”? This is not a copying pencil but one with a wax-like lead that can be used to write on surfaces other than paper, e. g. glass, metal, plastic etc. By the way, it’s still available.
A perforated zip-lock bag is certainly very practical for these pencils!
Indeed, it is a Glasochrom. So this one is does not contain aniline as a dye? Sorry for the error but the printing on the pencil has faded on some parts.
Just spotted a pack of those pencils for sale on Amazon US. Definitely gonna get them. Can see a lot of artistic opportunities with them. I always try to put leads and pencils to good use as you can see here: https://www.dropbox.com/scl/fo/l7cskzl53bmtsqhsql2l9/AB3ZmLVcec2yeXX0lXa6CuM?rlkey=88c4k97pgha1z9kc08rm6q7za&st=q5ixcg97&dl=0
No, as far as I know the Glasochrom doesn’t contain aniline dye. I’m not familiar with current regulations but I wouldn’t be surprised if aniline dyes were no longer allowed in writing instruments at all.
Thank you for the link – your drawings are really great! I’m sure that you will enjoy the Glasochrom for drawing.
You’re correct, Gunther. The Glasochrom is a grease pencil – what we used to call a chinagraph in the UK. It’s a kind of wax pencil. I think they’re ‘permanent’ only in the sense that they won’t wash off with water or fade when left in the sun. They can definitely be wiped off smooth surfaces.
When I was a student, I used a Glasochrom to track my to-do list and appointments on the mirrored wardrobe in my rented flat. It would wipe off with just tissue paper and a bit of friction. (I’d previously used my girlfriend’s eyeliner pencil until she caught on to what I’d been doing and furiously told me never to do it again.)
I still have a half-dozen Sanford Noblot 705s I got from Bundoki nearly 20 years ago. As far as I know, they do have aniline dye in them (the graphite becomes a vivid turquoise when wet). They’re currently stored with other pencils in an old French biscuit tin inside a cardboard box. I wonder if I should store them in a more climate controlled way to protect them?
I already own several of those chinagraph pencils. Gonna give them a try. Thanks for the additional info Koralatov!
Koralatov, thank you for the details! I’m not familiar with that kind of writing and marking implement. – Thank you for sharing the details of your to-do management at that time and your girlfriend’s eyeliner pencil ;-)
Yes, I also believe that the Noblot pencils sold at that time contained aniline dye. Around 2010 I bought some Veritas Indelible pencils, and I think that these are very similar. – By the way, while searching for these I came across “The Purple Pencil: Indelible Pencils Used in WWII German Documents”.
Regarding the storage: I don’t think these pencils are that delicate. I have some that are 80 years old or more and have certainly not always been stored in ideal conditions, yet they are still in perfect condition. Of course, it is advisable to prevent the tips from coming into contact with other objects, but there is certainly no need to go to great lengths to protect them.
Guillermo de la Maza: I’m eager to hear about your results!
My favourite thing about the Noblots, which I’ve never seen in the other indelible pencils, is that the graphite goes on… graphite, and only turns a vivid turquoise blue when wetted or left exposed to air for a long time. The coloured-lead pencils never appealed to me as much. (The Noblots are also handsome pencils too.)
The article you shared is very interesting! It had never occurred to me that these might have been used as a very common writing tool. They’ve been completed replaced and, ironically, erased by the ubiquitous ballpoint. It makes complete sense, and these are extremely practical in an age where there are no ballpoints and the other alternatives are liquid ink pens.
I wonder if I’ve ever seen historical documents written/annotated in indelible pencils that I’ve mistaken for ink due to the colour?
What you say about the Noblot sounds very interesting! It’s been a long time since I used one, and I’ve forgotten the details. I think it’s time I use one again!
The indelible pencils were very popular and widely used, and as far as I know, they were also the only woodcased writing instruments that were considered document-proof and were permitted for signatures on cheques.
It’s quite possible that much of what appears to be ink in old documents was actually written with an indelible pencil!
Do you know the LYRA 334S and 334 carpenter pencils? The first has an indelible lead with aniline dye (which leaves violet marks on wet wood) and the latter has half graphite lead and half indelible lead with aniline dye.